حلقه زدن

حلقه زدن یک ورزش موثر یا بازی بچه ها ؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

در حالی که اکثر مردم فکر میکنند هولا هوپ یا حلقه لاغری اسباب بازی بچه هاست و تاریخ آن به سال ۱۹۵۰ بر می گردد ولی واقعیت این است که تاریخ هولاهوپ به هزاران سال پیش به مصر و یونان باستان بر می گردد جایی که مردم آن را از چوب تاک انگور درست کرده و برای ورزش استفاده می کردند. در دنیای مدرن ابتدا حلقه زدن به عنوان شکلی از رقص با حلقه های سنگین تر و بزرگتر پا به میدان گذاشت اما در سال های اخیر دو باره راه خود را به جهان تناسب اندام پیدا نموده است.

باشگاه‌های زیادی حرکات حلقه زنی را با حرکات پیلاتوس و یوگا در یک مجوعه ترکیب کرده اند ضمن اینکه در سراسر آمریکا کلاسهای تناسب اندام مخصوص حلقه هم بر گزار می شود . این کلاسها معمولا با طیف گسترده ای از حرکات موزون و موسیقی ترکیب می شوند که هم دلپذیر تر شده و هم باعث هماهنگی گروه می شوند. در این کلاسها افراد از حلقه های با قطر ۹۰ تا ۱۱۰ سانت و وزن ۵۰۰ گرم تا ۲ کیلو گرم استفاده می کنند. این حلقه های بزرگتر و سنگین تر نیاز به سرعت کمتر داشته و زدن ان راحت تر است ضمن اینکه کالری بیشتری را می سوزانند و آثار تناسب اندام را زود تر آشکار می کنند.

گرچه امروزه حلقه زدن به عنوان بخشی از برنامه تناسب اندام که تمام بدن را تحت تاثیر قرار داده و می تواند تا ۶۰۰  کیلو کالری در ساعت بسوزاند طرفداران زیادی پیدا کرده است ولی تحقیقات علمی متقنی برای اثبات این ادعا وجود ندارد . به همین دلیل برای بررسی این موضوع “شورای ورزش آمریکا ” (the American Council on Exercise ) با مطالعه تعدادی افراد داوطلب حلقه زدن تاثیر حلقه زدن بر قلب و میزان سوخت کالری را به شرح ذیل مورد بررسی قرار داد.

مطالعه حلقه زدن

برای سنجش میزان کالری سوزی و شدت ورزش حلقه زدن یک تیمی از بخش سلامت و ورزش دانشگاه ” ویسکانسین لو کراس ” به سرپرستی دکتر “پورکاری ” , ” هالسوزان” مطالعه ای را به شرح زیر انجام دادند. آنها تعداد ۱۶ نفر داوطلب خانم که در سطح پیشرفته و متوسط “حلقه زنی” بودند از سن ۱۶ تا ۵۹ سال را برای این مطالعه انتخاب کردند . قبل از تمرین اصلی به هر یک از شرکت کنندگان اجازه دادند تا دو جلسه ۳۵ دقیقه ای (که ۵ دقیقه ان شامل گرم کردن بود )بر اساس یک برنامه ویدیویی معین که شامل حرکات مختلف با حلقه بود تمرین نموده و نسبت به آن اشراف پیدا کنند سپس به هرکدام از آنها یک دستگاه “آنالایزر اکسیژن ” و یک دستگاه ” ثبات ضربان قلب ” قابل حمل متصل نمودند. در خلال تمرین ۳۰ دقیقه ای با یک حلقه سنگین و بر اساس برنامه فیلم ویدیویی محققین اقدام به ثبت میزان اکسیژن مصرف شده و همچنین ضربان قل در هر دقیقه نمودند .همچنین شرکت کنندگان هر پنج دقیقه یک مرتبه از نظر میزان شدت تمرین (RPE) مورد بررسی قرار گرفتند (RPE شاخصی است که از ۰ تا ۱۰ برای شدت تمرین تعریف شده و عدد ۱۰ برای تمرین های خیلی خیلی خیلی سخت است).

معرفی ۵ خوراکی بینظیر برای رشد مو
بیشتر بخوانید

حلقه زدن

نتایج

پس از ان محققین اطلاعات را به صورت جدا جدا در زمانهای یک دقیقه ای مورد بررسی قرار دادند و بر اساس محاسبات در یافتند که حلقه زدن بطور متوسط در هر دقیقه ۷  کیلو کالری می سوزاند و در یک برنامه ۳۰ دقیقه ای حلقه زدن ۲۱۰  کیلو کالری سوخته می شود .آنها همچنین متوجه شدند که ضربان قلب افراد به طور متوسط به ۱۵۱ ضربه در دقیقه میرسد که این عدد حدود ۸۴ درصد بیشینه ضربان قلب متوسط افراد بود( شکل ۱و ۲) همچنین میزان مصرف اکسیژن در این ورزش به ۶/۲۰ میلی لیتر در دقیقه بازای هر کیلو گرم می رسید ( شکل ۳). نهایتا اینکه شدت تمرین بر اساس مقیاس ” بورگ” از طرف شرکت کنندگان “تا حدودی سخت ” اظهار شده بود.

دکتر “پورکاری” معتقد است که حلقه زدن به صورت بسیار مطلوبی با اغلب ورزشهای پرطرفدار روز از نظرمیزان افزایش ضربان قلب و سوزاندن کالری رقابت میکند. درواقع تمرین کننده ها می توانند همان انتظاری را از کلاس حلقه زدن داشته باشند که از کلاس های ورزشهایی مثل ” بوت- کمپ” – “استپ ایرو بیک” و ” کاردیو کیک بکسینگ ” — ورزشهایی که در صنعت تناسب اندام و امادگی جسمانی بعنوان معیار مطرح هستند— را دارند. ( جدول شماره ۱ مقایسه چند ورزش با حلقه زدن را نشان می دهد).همچنین با سوختن حدود ۲۱۰  کیلو کالری در یک جلسه ۳۰ دقیقه ای ورزش حلقه زدن در زمره دستورالعمل های پذیرفته شده برای مدیریت وزن قرار می گیرد.

نکته آخر حلقه زدن

” هالسوزان” می گوید : حلقه زدن یک فرم عالی از ورزش کردن است . قبل از اینکه این مطالعه را انجام دهیم من تصور نمی کردم حلقه زدن باعث افزایش اینچنینی ضربان قلب شود.من واقعا تحت تاثیر قرار گرفتم وقتی میزان شدت حلقه زدن( RPE) و میزان سوختن کالری توسط این ورزش را ملاحظه کردم.

علاوه بر داده های کتابت شده فوق الذکر که توسط محققین کشف شد . دکتر ” پورکاری” معتقد است حرکات مختلف با حلقه می تواند بعنوان یک ورزش کامل برای کل بدن مورد توجه قرار گیرد که علاو بر قوی و خوش فرم کردن عضلات پشت، شکم و بازو پتانسیل این را دارد که انعطاف پذیری و تعادل را هم بهبود بخشد. همچنین طبیعت ریتمیک و موزون حلقه زدن می تواند ریلکسیشن و نوعی مراغبه برای بعضی ها باشد. اگر چه محققین میگویند برای اثبات پتانسیل حلقه زنی برای تناسب اندام در دراز مدت باید یک مطالعه مناسب اموزشی صورت بگیرد . ولی انچه به نظر دکتر ” هالسوزان ” قطعی است این است که حلقه زنی واقعا سرگرم کننده ( فان) است .

اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. مصطفی امینی پاسخ

    سلام.بسیار از حلقه جادویی راضی هستم ولی در هر بار استفاده از حلقه کبودی در بدنم ایجاد می شود در صورتی که در بروشور نوشته بود فقط یکبار بدن کبود خواهد شد.

    1. مدیر سایت نویسنده پاسخ

      با سلام،
      دردی که حلقه‌‌های لاغری وزن‌دار ایجاد می‌کنند امری کاملا طبیعی بوده و حتی در برخی موارد کبودی‌هایی نیز بر روی بدن ایجاد می‌کنند که واکنش طبیعی بدن است. بدن به مرور زمان خود را آداپته می‌کند و این کبودی‌ها نیز از بین خواهند رفت. در روزهای ابتدایی استفاده از حلقه‌های لاغری وزن‌دار زمان کمی را به حلقه‌زدن اختصاص دهید و به مرور این زمان را افزایش دهید؛ خواهید دید که بدنتان کاملا خود را با حلقه لاغری تطبیق خواهد داد. بنابراین در ابتدای کار با حلقه‌های سنگین از زمان‌ کم شروع کنید.
      ممکن است در چند دفعه‌ی اول استفاده از حلقه این کبودی‌ها را مشاهده کنید اما همانطور که گفته شد با اضافه‌کردن تدریجی زمان استفاده این کبودی‌ها کاملا از بین خواهند رفت. در صورت بروز هر گونه مشکل از طریق شماره ۲۲۴۴۲۳۴۶ با ما در ارتباط باشید.

  2. حیدری پاسخ

    سلام، بنده حلقه جادویی خریدم و با توجه به مقالاتی که در سایت خوندم برای قد و وزن من متناسب هست.اما مشکلی که دارم اینه که زانو درد دارم و دیسک کمر خفیف.میخواستم بپرسم آیا حلقه زدن با حلقه جادویی و در کل حلقه زدن برای زانو و کمرم ضرر داره و مشکلی ایجاد میکنه؟در ضمن طبق فیلم آموزشی قبل حلقه زدن بدن رو گرم و بعد از اون سرد میکنم. لطفا راهنمایی کنید.متشکرم

    1. مدیر سایت نویسنده پاسخ

      با سلام،

      بله بدن در خصوص درد نیز خود را تطبیق می‌دهد و دردی که احساس می‌کنید به مرور زمان کمتر و کمتر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *